Nak jadi baik memang lambat

Unknown | 08:33 | 0Comments |




"Kenapa orang tidak mahu solat atau malas mengerjakan solat? tanyanya bertubi-tubi.Soalan itu menjurus kepada satu persoalan.

Saya cuba menjelaskan bahawa punca orang enggan solat ialah apabila dirasa tidak memerlukan Allah dalam hidupnya.Dia tidak nampak atau terasa keagungan,kekuatan,kekayaan,keilmuan dan lain-lain sifat kesempurnaan Allah.

"Kenapa jadi begitu"
"Orang yang tidak nampak kebesaran Allah,sebab dia tidak terasa kekerdilan dirinya.Sebaliknya dia berasa dirinya atau makhluk-makhluk lain yang lebih besar.Jadi,pergantungan,pengharapan dan kekaguman bukan kepada Allah,tetapi kepada tuhan-tuhan lain selain-Nya.

"Betul.Betul apa perlunya solat kepada orang begini?Dia rasa dirinya yang kuat,mulia,kaya,berilmu...tak perlukan Tuhan lagi.Dia bertuhankan dirinya,"tambahnya bersemangat.

"Atau dia berasakan ada pihak lain yang lebih berkuasa daripada dirinya,maka ketika itu ia bertuhankan pihak tersebut."

"Menjadi hamba pada diri sendiri atau hamba kepada orang lain.Bukan hamba Allah?" tanyanya lagi.

Perlukah saya mengangguk lagi?

;)
--------------------------------------------------------------------

p/s: Ni merupakan petikan daripada salah satu tajuk dalam buku keluaran Telaga Biru tulisan Ustaz Pahrol Mohd Juoi.Saya sangat sukakan tulisannya kerana amat menyentuh jiwa dan memberi kesan kepada hati seorang remaja seperti saya.Anda pula bagaimana? :)
Semoga komik ringkas versi saya ini memberikan maknanya kepada pembaca.syukran.





No comments:

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

Open Cbox