Parodi Listen! by Mat Luthfi

Hamba Faqir | 08:00 | 0Comments |

Motivasi saat kesedihan datang..

Hamba Faqir | 03:58 | 0Comments |




ketika hari-harimu dirundung kesedihan..masalah-masalah yang ada terasa menghimpit dada..
dunia terasa tidak lagi indah..perih rasanya hati..ohhhh..
mana bahagia itu??
inilah saat engkau berasa memerlukan-NYA..mendekati-Nya,meminta kepada-Nya..
pasrahkanlah semua permasalahanmu kepada Allah..
sesungguhnya hanya Dialah yang boleh menolongmu,bukan yang lain..
ALLAHUAKBAR!!ALLAH MAHA BESAR...
"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan,kelaparan,kekurangan harta,jiwa dan buah-buahan..."(QS.2:155)
berdoa dan bersabarlah..semuanya akan baik-baik saja..
"Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia mengkehendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya,"Jadilah!",maka terjadilah ia..(QS.36:82)
Tiada satu kekuatan pun yang dapat menolongmu,selain hanya Allah SWT..Janganlah pernah jauh dari-Nya...

Kenikmatan Islam dan Iman

Hamba Faqir | 07:55 | 0Comments |

Cintailah diri sendiri

Hamba Faqir | 04:01 | 0Comments |





Sebelum itu,saya ingin bertanya kepada kamu semua sebuah teka teki,sila jawab sebelum membaca petikan seterusnya di bawah..teka tekinya berbunyi begini; “Siapakah yang bersama kamu setiap hari selama 24 jam?Dah jawab??ok,sila teruskan pembacaan anda.. ;p”

Apabila anda bertanya kepada rakan, ‘Siapakah orang yang dicintai dalam hidup?”Ramai akan menjawab,-Ibu,Ayah,Abang,Rakan baik dan sebagainya.Jawapan yang bagus,sebaliknya manusia biasa lupa ada seorang lagi yang amat penting untuk dicintai.Orang ini penting kerana anda bersama beliau 24 jam sehari.Tepat sekali,ia adalah diri anda sendiri!Ada sebuah kisah menarik tentang seorang yang serba kekurangan tetapi masih mencintai diri beliau sendiri.

Nick Vujicic dilahirkan tanpa tangan dan kaki kerana menghidapi penyakit ganjil yang diberi nama saintifik Tetra-amelia Syndrome.Di sekolah,beliau di buli dengan teruk sehingga beliau jatuh murung.Pada umur 10 tahun,beliau melakukan satu cubaan membunuh diri dengan cuba melemaskan diri.
Suatu masa,Nick terbaca sebuah artikel akhbar tentang seorang yang menghidap penyakit kronik.Kejadian tersebut menyedarkan Nick bahawa bukan beliau sahaja yang mempunyai kekurangan,sebaliknya ramai lagi yang diuji dengan lebih dashyat.Nick mula member focus bahawa beliau mampu bertutur dengan baik dan sihat tubuh badan.Beliau mula mencipta kejayaan apabila bergelar jutawan hartanah.Hari ini Nick juga adalah seorang penceramah motivasi yang telah menginspirasikan 3 juta orang di 24 negara.

~Nick yang mengalami kecacatan sejak kecil tapi masih teguh meneruskan hidupnya~

Lihat kan??betapa pentingnya keyakinan terhadap diri sendiri hingga kita mampu mencipta kejayaan buat diri kita sendiri tanpa melihat kekurangan yang ada pada diri kita sendiri..Jangan melihat kekurangan itu sebagai punca untuk kita jatuh dan gagal tetapi lihatlah kekurangan itu sebagai titik permulaan untuk kita mendidik diri kita menjadi lebih berjaya.



LANGKAH-LANGKAH UNTUK  MENCINTAI DIRI SENDIRI ;

1)Terima diri anda seadanya :
Sebelum anda boleh mencintai diri sendiri,anda perlu belajar untuk menerima diri anda sendiri seadanya.Bersyukur dengan fizikal dan paras rupa anda.Terima kelemahan dan kekurangan diri.Jangan mengharapkan kesempurnaan kerana tiada manusia yang sempurna.
Keyakinan terhadap Allah s.w.t. membuatkan kita yakin bahawa Dia mengurniakan kelemahan kepada kita  untuk kita mempelajari bagaimana untuk menukar kelemahan tersebut menjadi kekuatan.Dalam masa yang sama,ia akan menjadikan anda manusia yang lebih tabah.

2)Sediakan Jurnal Kejayaan:
Mengapa sesetengah manusia mempunyai keyakina diri sedangkan sesetengah yang lain tidak?Hakikatnya,Allah mengurniakan manusia dengan kebolehan untuk memilih focus pemikiran mereka.
Orang yang kurang keyakinan diri selalu member focus terhadap kekurangna dan kesilapan yang mereka lakukan.Mereka abaikan dalam minda mereka pencapaian-pencapaian dan kekuatan diri mereka.Sebaliknya orang yang berkeyakinan diri member focus kepada kekuatan diri sendiri dan dalam masa yang sama melihat kekurangan diri untuk diperbaiki.
Tulis apa jua kejayaan sama ada kecil atau besar dalam Jurnal Kejayaan anda.Tiada kejayaan yang terlalu kecil unduk disenaraikan.Apabila anda dalam keadaan sedih,kecewa dan murung,teliti kembali kejayaan-kejayaan yang anda pernah lakarkan dan insya-Allah,anda akan kembali bersemangat.

3)Tulis “Surat Kepada Aku” ;
Apa perasaan anda apabila diberi penghargaan oleh orang lain?Tentu sekali gembira.Apa kata anda beri kepujian kepada diri sendiri.Ini adalah satu latihan yang amat berkuasa dan saya yakin ramai di antara pembaca akan menitiskan air mata apabila melakukan latihan ini.
Anda hanya perlu 15 minit sahaja untuk menulis “Surat Kepada Aku”.Tiada format tertentu untuk menulis surat ini,hanya luahkan dari lubuk hati anda.Anda boleh gunakan ayat-ayat penghargaan seperti-“Saya bangga dengan anda kerana……”Jika anda dihantui oleh kesilapan masa lepas,anda boleh gunakan ayat-ayat seperti-“Tolong maafkan saya kerana….”Perbaiki kesilapan tersebut dan belajar untuk maafkan diri sendiri..

Saya pernah lakukannya dan sungguh..berkesan..waktu saya melakukan perkara seperti di atas,ketika itu saya masih dibangku sekolah dan menyertai satu kem..program yang dianjurkan sungguh memberi kesedaran kepada saya untuk bangkit daripada kegagalan yang pernah saya cipta ketika peperiksaan.Kegagalan bermula dari saya sekolah rendah sehingga saya mengorak langkah ke sekolah menengah rendah..kegagalan demi kegagalan yang saya tempuh namun,motivasi ini telah menyuntik semangat saya untuk menebus semula kegagalan yang telah saya tempah ..alhamdulilah..kesedaran saya terhadap betapa pentingnya menghargai diri sendiri telah membuatkan saya mencipta rekod kejayaan yang saya sendiri tidak sangka..sehingga keluarga tidak lagi memandang rendah kepada saya..!
Jadi,sekarang masa anda pula untuk mencuba melakukan perubahan..dan mencipta kejayaan untuk masa depan yang lebih gemilang,,.SELAMAT BERJAYA!


Petikan dari:GEN-Q



Boleh ke halau nyamuk?

Hamba Faqir | 21:46 | 0Comments |




Jika korang masih tercari-cari bunga atau tumbuhan untuk dijadikan hiasan di laman rumah,mungkin korang patut memilih tumbuhan renek ini.Sama ada korang tinggal di kawasan kampong atau Bandar,tumbuhan ini mungkin yang paling sesuai di tanam di kawasan rumah korang tuh.

Tumbuhan yang dikenali dengan pelbagai nama mengikut negeri masing-masing.Ada yang memanggilnya pokok cermin,jeremin,pokok jari lima ataupun pokok halau nyamuk.Walau apa jua nama yang diguna pakai,ia tetap tumbuhan yang sama.Secara saintifiknya,tumbuhan ini dikategorikan daripada keluarga jenis pelargonium graveolens.Ia dikatakan berasal dari Afrika Utara.Fizikalnya,tumbuhan ini berdaun hijau,mempunyai batang yang lembut dan mempunyai bunga berwarna ungu.

Pokok ini juga mudah ditemui di Malaysia.Kebanyakannya boleh ditemui di tanah tinggi Cameron Highlands,Pahang.Ia merupakan antara pokok renek yang menjadi pilihan kebanyakkan suri rumah untuk dijadikan hiasan.Tetapi,mengapa pokok ini digelar sebagai pokok halau nyamuk?Adakah pokok ini memang benar-benar boleh menghalau nyamuk?

Berdasarkan pencarian testimony di laman sesawang,ramai di antara mereka yang memelihara tumbuhan ini mengakui bahawa pokok ini boleh menjadi agen penghalang kepada nyamuk untuk mendekati kita.Walau bagaimanapun,adakah ia benar-benar ataupun ia hanya mitos semata-mata?

Berdasarkan jurnal yang diterbitkan oleh United States Department of Agriculture menyatakan,pokok ini akan membebaskan sejenis bau jika ia disentuh walau sedikit pun.Menariknya,jika kita sebagai manusia,bau yang dibebaskan oleh pokok ini adalah bau yang sangat wangi.Bau itu seakan-akan seperti pokok serai wangi atau nama saintifiknya Cymbopogon nardus.

Walau bagaimanapun,bau pokok serai wangi sememangnya tidak disukai oleh serangga.Tetapi bagaimana pula dengan pokok penghalau nyamuk ini?
Ada pendapat mengatakan,pokok ini mengeluarkan bau yang agak kuat dan ia seakan-akan bau aerosol penyembur serangga.Sama seperti aerosol yang akan membebaskan cecair atau butiran pepejal yang terdapat di udara,begitu juga pokok ini.

Setiap kali disentuh,ia akan membebaskan sejenis habuk halus beserta bau yang tidak disukai nyamuk.Ada juga pendapat mengatakan,bagi mendapat kesan yang lebih baik,daunnya perlu diramas ataupun direnyuk terlebih dahulu,kemudian disapu pada badan supaya tidak dihampiri oleh nyamuk.

Ekoran daripada itu,kebanyakan pencari tumbuhan ini akan disogokkan dengan cerita ‘kehebatan’ nya oleh kebanyakan nurseri.Walau bagaimanapun,menurut pensyarah di Jabatan Perlindungan Tumbuhan,Fakulti Pertanian,Universiti Putra Malaysia (UPM),Profesor Madya Dr. Hafidzi Mohd Noor,setakat ini belum ada kajian secara terperinci yang dilakukan oleh para saintis mengenai kelebihan pokok ini bertindak sedemikian.

Malah,menurut American Botanical Council,tumbuhan ini biasanya ditanam sebagai pokok hiasan saja atau dalam istilah sainsnya geranium.Walaupun mengeluarkan sejenis bau apabila bertindak balas dengan sentuhan,selepas diuji,bau yang dibebaskan oleh tumbuhan ini sebenarnya tidak menawarkan perkhidmatan perlindungan daripada gigitan nyamuk atau serangga.

Setakat ini masih belum ada bukti kukuh tentang keberkesanan tumbuhan ini sebagai agem penghalau nyamuk,namun ia tetap diminati ramai.Ditambah pula saiznya yang kecil dan mudah diletakkan di kawasan rumah,ia menjadi pilihan utama sebagai penghias laman.Penjagaannya agak sedikit rumit kerana ia perlu disiram 2 kali sehari dan tidak boleh terdedah di bawah sinaran cahaya matahari yang terik.Jika tidak,tumuhan ini akan layu dan mati..

Kepada yang berminat untuk menyerikan laman rumah tu,dipersilakan untuk membeli tumbuhan renek ini bagi mencantikkan laman rumah korang jika berminat..opss…maaf,saya tidak menjual tumbuhan renek tersebut,saya cuma berkongsi info dengan korang..kalau berminat,boleh search di Uncle Google untuk mencari maklumat mengenainya..Terima Kasih.. ;)

Berlakon Solat

Hamba Faqir | 07:51 | 0Comments |

Cahaya VS Kegelapan

Hamba Faqir | 04:03 | 0Comments |



Cahaya..Itulah perkataan yang cukup sinonim dalam bagi menggambarkan keindahan Islam itu sendiri yang diibaratkan sebagai cahaya penyuluh ke jalan yang benar.
Allah berfirman yang bermaksud : "Allah Pelindung orang yang beriman.Dia mengeluarkan mereka daripada kegelapan(kekafiran) kepada cahaya (iman)."(surah al-Baqarah 2:257).
Dalam bahasa Arab,cahaya disebut sebagai al-Nur dan al-Daw'.Namun dari segi istilahnya mempunyai maksud yang berlainan.Al-Nur merupakan membawa maksud cahaya yang menerangi manakala al-Daw' pula bermaksud cahaya yang menerangi dan membekalkan haba (panas) seperti cahaya lampu dan lilin.
Malah terdapat satu surah dalam al-Quran yang dinamakan dengan cahaya iaitu surah Al-Nur.Dalam ayat ke-35,terdapat keterangan bahawa apabila seseorang Muslim melaksanakan sesuatu berdasarkan suruhan Allah,nescaya akan terpancar cahaya dalam dirinya dan akan keluar daripada kegelapan kepada cahaya.
Cahaya juga sering dikaitkan dengan ilmu.Cahaya ilmu mampu menghapuskan kegelapan perkara yang batil.Namun,perlu diingati bahawa hati orang yang melakukan maksiat tidak sewenang-wenangnya dimasuki cahaya ilmu.
Selain ilmu,terdapat banyak perkara dalam Islam yang dikaitkan dengan cahaya,antaranya;solat,hidayah,keadaan orang yang beriman,takwa dan sebagainya.


<..................................................>

Aneh tetapi menarik.Cahaya dan kegelapan tidak mungkin wujud pada satu masa dan tempat yang sama.Cahaya dan kegelapan bersifat saling berlawanan.
Namun,lebih aneh,antara cahaya dan kegelapan,masih ada yang memilih kegelapan.Adakah kerana tidak nampak cahaya?Antara Islam dan kufur,ada yang memilih kufur.Ada yang memilih untuk menjadi jahil berbanding memenuhkan dada dengan ilmu.Lebih teruk,ada yang memperjuangkan perkara batil berbanding sesuatu yang benar.
Ada cendekiawan yang mengatakan bahawa kegelapan itu tidak wujud,yang wujud hanyalah cahaya.Apa hujahnya?Hujahnya mudah,kegelapan hanya akan wujud apabila cahaya tiada.Ini bermakna jahil hanya akan wujud jika ilmu tiada.Sedangkan sudah diketahui bahwa ilmu itu cahaya.
Berada dalam kegelapan dan menunggu sinar cahaya datang menerangi tidak mungkin mengundang sebarang perubahan.Biar berada dalam apa jua kegelapan sekalipun,dalam diri seorang manusia itu perlu berusaha untuk mencari cahaya.Begitu juga kejahilan dalam ilmu,maka carilah ilmu sebagai kekuatan diri.Konsep yang utama,taubat nasuha dan berusaha.
Pintalah cahaya daripada Allah s.w.t. kerana hanya Dia yang memberi cahaya.Allah berfirman yang bermaksud:"Cahaya di atas cahaya(berlapis-lapis),Allah membimbing kepada cahaya-Nya sesiapa yang dikehendaki."(Surah al-Nur 24:35)


Kamu jaga Allah,Allah jaga kamu

Hamba Faqir | 07:53 | 0Comments |

Nilai sebuah senyuman

Hamba Faqir | 04:03 | 0Comments |




Dia tidak meminta bayaran..tapi harganya sungguh tak ternilai.Dia memperkaya mereka yang menerimanya tanpa membuat melarat mereka yang memberinya..Dia hanya terjadi sekejap namun kenangan tentangnya bertahan begitu lama.Tak seorangpun meskipun begitu mampu bertahan tanpa dia.Dan tidak seorangpun yang begitu miskin tetapi menjadi kaya kerana manfaatnya..Dia menciptakan kebahagiaan untuk orang lain.Dia memberi rasa dalam letih,sinar terang dalam keputusasaan.Sinar mentari dalam kesedihan dan penangkal bagi kesulitan dalam hidup.Namun,dia tidak boleh dibeli,dipinjam atau dicuri.Kerana dia adalah sesuatu yang tidak berguna sebelum diberikan kepada orang lain.
Itulah dia nilai sebuah SENYUMAN!! ;)
Jadi senyumlah tidak perlu kata apa-apa..Kerana senyumanmu begitu berharga..

Pepatung rawat kencing malam?

Hamba Faqir | 21:48 | 0Comments |




Sapa suka kencing malam waktu kecik kecik dulu??Apabila soalan nih ditanya,pasti ada dalam kalangan korang yang tersipu-sipu malu dan tak mahu mengaku..heheh..normal la kalau macam tu.Perbuatan kencing malam bukan disengajakan,malah ketika kecil,mungkin kita rasa macam mimpi je kan,padahal betul-betul jadi..heheh..sape yang tak nak mengaku tu?hmm..tak normal lah..haha..

Umumnya kita ketahui tabiat terkencing ketika sedang tidur sering kali dikaitkan dengan zaman kanak-kanak.Pada usia begini,ia merupakan satu situasi normal yang dihadapi oleh semua orang ketika mereka kecil.Malah,ia bukanlah perkara serius kerana tabiat tersebut akan hilang dengan sendirinya.

Walau bagaimanapun,mungkin terdapat dalam kalangan kita yang sehingga kini walaupun sudah dewasa masih mempunyai tabiat tersebut dan sukar dibuang dan mungkin juga sehingga menjadi bualan rakan-rakan.Huh!Mimpi ngeri lah anda!Hehe..Yer lah,dah jad bualan rakan-rakan,kira melibatkan maruah dah tu..tapi tak mengapa,saya cuba berkongsi info ini.

Untuk menghilangkan tabiat tersebut,pesakit boleh mencuba rawatan tradisional ini.Rawatan tradisional ini menggunakaan sejenis serangga yang dikenali sebagai pepatung.Serangga berkenaan diletakkan di bahagian pusat si pesakit untuk digigit selama beberapa minit.Kaedah ini harus dilakukan sewaktu pesakit sedang tidur.Ia bertujuan bagi mengelakkan rasa sakit akibat kesan gigitan serangga itu.Sesetengah orang juga percaya kononnya tempoh berkenaan amat sesuai dilakukan dan dilihat lebih cepat merawat tabiat terkucil tengah malam.

Timbul pula persoalan,sejauh manakah keberkesanan kaedah rawatan ini yang dikatakan mampu menyembuhkan tabiat kencing ketika sedang tidur?Da,apakah penjelasan yang boleh dikemukakan melalui bidang perubatan terhadap perkara ini.
Menurut Ketua Jabatan Pediatrik,Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan,Universiti Putra Malaysia (UPM),Dr. Mohd. Feizel Alsiddiq Mohd Fakharuddin,agak sukar untuk mengesahkan kaedah rawatn tersebut yang dikatakan boleh memulihkan seseorang yang mengalami masalah tersebut.Malah,sehingga ke hari ini,belum ada sebarang penyelidikan khusus di Malaysia atau luar negara yang merujuk pada kaedah rawatan menggunakan pepatung.

Bagaimanapun,katanya,terdapat satu penyelidikan pernah dilakukan untuk merawat tabiat ini.Ia dilakukan oleh sekumpulan pakar perubatan tradisional dari China dan kaedah rawatan yang diguna pakai adalah menggunakan rawatan akupuntur.Malangnya,kajian yang dilakukan masih lagi gagal dan tidak berkesan merawat tabiat kencing malam.

Jelas Dr Mohd Feizel lagi,secara definisinya kencing malang adalah satu tabiat dalam kalangan kanak-kanak di mana mereka dengan tak sengaja terkencing pada waktu malam.Berdasarkan kajian secara klinikal,tabiat ini berlaku secara tak sengaja sebanyak 2 kali dalam seminggu selama 3 bulan secara berterusan.Kanak-kanak yang mengalami masalah ini biasanya melibatkan usia lebih daripada 5 tahun.

Kajian perubatan mendapati banyak sebab berlakunya gejala ini.Pun begitu,terdapat 2 punca utama yang sering dikaitkan dengan tabiat kencing malam iaitu ketidakmatangan sistem perkembangan kanak-kanak dan faktor genetik atau kekeluargaan.Selebihnya seperti jangkita kuman dalam kencing,masalah sembelit dan struktur buah pinggang yang tak normal.Sementara tekanan perasaan menunjukkan peratusan yang kecil dikaitkan sebagai penyebab tabiat ini berlaku.

Terdapat 3 peringkat kaedah rawatan yang sering dilakukan bagi membantu menyelesaikan masalah ini.Pertama,kaedah rawatan konservatif.Sebagai contoh,pakar perubatan selalunya akan member bimbingan dan nasihat kepada ibu bapa yang mengalami situasi anak yang sering terkencing ketika sedang tidur.Antaranya,menyarankan mereka agar tidak member anak-anak minum air yang banyak sebelum tidur,pastikan ank kencing terlebih dahulu sebelum tidur dan elakkan meminum minuman bergas,kafein atau the pada waktu malam.

Sekiranya kaedah konservatif tidak berjaya,pakar perubatan akan menggunakan kaedah seterusnya di mana sejenis alat penggera yang mengesan tabiat ini akan digunakan.Ia merupakan sejenis alat yang direka khas untuk kanak-kanak yang mengalami masalah kencing malam.Apabila keadaan itu berlaku,alat penggera tersebut akan mengeluarkan bunyi kuat sekali gus mengejutkan kanak-kanak yang mengalami masalah ini untuk bangun membersihkan diri ke bilik air.

Jika kaedah penggunaan alat penggera tak berjaya,kaedah terakhir yang digunakan adalah menyarankan pengambilan sejenis ubat yang dikenali sebagai Desmopressin.Ia merupakan sejenis ubat hormone yang mampu mengurangkan pengeluaran kencing pada waktu malam.

Pengambilan ubat ini biasanya disarankan diambil hanya sekali saja sehari sebelum tidur.Ia tiada kesan sampingan.Pengambilan ubat ini sangat selamat untuk digunakan mengikut garis panduan daripada pakar perubatan.

Berdasarkan rekod kes di Malaysia,tabiat ini banyak dilaporkan berlaku kepada kanak-kanak lelaki berbanding kanak-kanak perempuan.Soalannya kenapa kanak-kanak lelaki sering kali mengalami masalah ini?Setakat ini,saintis tidak ada jawapan kenapa kanak-kanak lelaki selalu mengalami masalah ini berbanding perempuan.Namun,sesuatu yang jelas,berkemungkinan proses kematangan antara kanak-kanak lelaki dan kanak-kanak perempuan menjadikan masalah ini kerap berlaku kepada kanak-kanak lelaki.

Anak Kecil Takut Api Neraka

Hamba Faqir | 21:42 | 0Comments |




Saya terbaca mengenai kisah ini dan berasa tertarik untuk berkongsi mengenai kisah ini kepada umum agar kita dapat mengambil iktibar daripadanya..
Dalam sebuah riwayat menyatakan bahawa pada suatu hari seorang lelaki tua sedang berjalan-jalan di tepi sungai.Sedang dia leka berjalan menelusuri sungai tiba-tiba dia terpandang seorang kanak-kanak sedang menangis sambil mengambil wuduk.
Hairan dengan apa yang dilihatnya,lalu orang tua itu menghampiri kanak-kanak itu dan bertanya, “Wahai anak kecil kenapa kamu menangis?”Maka berkata anak kecil itu, “Wahai pakcik,saya telah membaca ayat al-Quran sehingga sampai kepada ayat yang berbunyi, “Yaa ayyuhal ladziina aamanuu quu anfusakum”(bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman,jagalah olehmu sekalian akan dirimu.”)Saya menangis sebab saya takut akan dimasukkan ke dalam api neraka.”
Tersenyum orang tua itu mendengar jawapan kanak-kanak tersebut,lalu dia berkata, “Wahai anak,janganlah kamu takut,sesungguhnya kamu terpelihara dan kamu tidak akan dimasukkan ke dalam api neraka.”
Sebaik mendengar kata-kata orang tua itu,anak itu pun lantas berkata, “Wahai pakcik,pakcik adalah orang yang berakal,tidakkah pakcik melihat kalau orang menyalakan api maka yang pertama sekali yang mereka letak ialah ranting-ranting kayu yang kecil dahulu kemudian baru mereka letakkan yang besar.Jadi tentulah saya yang kecil ini akan dibakar dahulu sebelum dibakar orang dewasa.”
Kata-kata anak itu membuatkan orang tua itu menangis dan berkata, “Sesungguhnya anak kecil ini lebih takut kepada neraka daripada orang yang dewasa maka bagaimanakah keadaan kami nanti?”.
………….
Anda telah baca bukan?mengapa tidak kita menyedari akan hal ini??Kanak-kanak yang kecil pun takut kepada api neraka namun di manakah kesedaran kita orang dewasa yang berakal lagi pulak tu,tapi tidak mampu mempunyai perasaan seperti anak kecil ini yang berfikir sejauh itu.Hanya orang-orang yang berakal akan mengambil pengajaran dan iktibar daripada kisah ini..Terima kasih kerana membaca.

Hatinya Melihat Yang Tersirat

Hamba Faqir | 21:38 | 0Comments |




Pada suatu hari,Sayidina al-Hasan r.a.;cucu Rasulullah s.a.w. keluar dari rumahnya dengan pakaian cantik dan serba baru.Dalam perjalanan,beliau terserempak dengan seorang peminta sedekah Yahudi.Pakaiannya kasar dan diperbuat daripada kulit lusuh dan bertampal-tampal.Dia membawa sebuah bekas air daripada kulit yang sudah using.Keadaan dirinya tidak terurus dan langkahnya tidak teratur.

Apabila melihat al-Hasan yang begitu gagah dan kemas,dia terpegun.Kemudian dengan lantang dia menyusuh Saiyidina al-Hasan berhenti lalu berkata,
“Wahai cucu Rasulullah,saya ingin mengajukan satu pertanyaan kepada anda.”

“Apa itu?”Tanya al-Hasan.

“Datukmu pernah berkata bahawa dunia ini penjara bagi orang Mukmin dan syurga bagi orang kafir.Engkau seorang Mukmin dan aku seorang kafir.Tetapi aku tidak melihat dunia ini melainkan syurga bagimu dan engkau bersenang-lenang dengannya.Dan aku tidak melihat dunia ini melainkan penjara bagiku.”kata Yahudi itu.

Sayidina al-Hasan tersenyum,kemudian berkata: “Wahai saudara,seandainya engkau tahu apa yang Allah janjikan kepadaku di akhirat kelak (yakni nikmat syurga),maka engkau akan dapati keadaan aku sekarang ini seperti dalam penjara.Dan sekiranya engkau dapat melihat apa yang Allah janjikan kepada engkau di akhirat (yakni seksa yang sangat pedih),maka engkau akan merasakan bahawa engkau sekarang ini berada di dalam syurga yang sangat luas.”

C I N T A

Hamba Faqir | 21:41 | 0Comments |




Tajuk dah macam menarik ja kan..Pantang je dengar atau terbaca artikel mengenai C I N T A,sudah pasti ramai yang akan mengambil perhatian yang lebih terhadapnya.Namun,kita pada hari ini di buaikan oleh cinta yang tiada batasannya..cinta yang mengkhayalkan..saya yakin dan pasti hanya 30% saja cinta yang berlandaskan hukum syarak dan yang benar-benar mengikut landasan syariat yang dibenarkan dalam Islam..Selebihnya di mana??selebihnya ada pada anda,ya..tepuk dada tanyalah selera..berapa banyakkah cinta yang dapat kita lihat pada hari ini bersulamkan keikhlasan kerana Allah Taala??ataukah kita banyak  melihat cinta pada hari ini yang sering dilaungkan di paparan utama home facebook dengan kata-kata cinta yang cukup mengasyikkan berbau nafsu semata-mata..di manakan cinta Dia yang sepatutnya kita agung-agungkan??Jom kita telusuri jiwa kita..hanya ingatan buat diri kita yang mudah lupa..
Daripada Abu Hurairah r.a.,Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya pada hari kiamat kelak,Allah akan berfirman yang bermaksud: “Di manakah orang yang saling mencinta kerana-Ku?Pada hari ini Aku akan menaungi mereka di bawah naungan-Ku;pada hari ini tidak ada naungan selain naungan-Ku.” (Riwayat Muslim)
Dari puncak gunung,pandangan matanya melebar ke segenap  dataran yang luas terbentang.Dataran yang kaya dengan flora dan fauna anugerah Tuhan.Rongga dadanya segar menghirup udara dari puncak.
Di sudutu itu dia memikirkan tentang agama yang disayangnyainya.Agama yang dianutinya.Memiliki penganut tetapi ramai yang tidak setia.Ramai yang telah lupa dan leka.Ramai mengaku masih beriman tetapi terpesong daripada amalan.Kalau kita ada teman,kemudian berlalu pergi dan tidak setia lagi,bagaimanakan perasaan ini?Pasti hati akan bersalut perasaan marah dan sedih.Sedih memikirkan yeman yang tidak setia lagi.
Namun,andai kita lupa pada Islam,Allah sesekali tidak akan berasa rugi dan bersedih kerana janji Allah itu pasti.Islam tetap akan tertegak suatu hari nanti biarpun kini,mata ini tidak akan sempat melihat kilauan gemerlapan cahayanya menerangi seluruh alam.Biarpun kini terasa sukar cita-cita itu untuk digapai,pasti Allah menggantikan golongan yang lalai ini dengan golongan yang memiliki hati yang begitu jitu dan tulus untuk bangkit membawa obor kebenaran Islam.Golongan itu mencintai Allah dan Allah juga mencintai mereka.

Islam yang indah akan dapat diamalkan sepenuhnya.Dunia ini akan dibanjiri kasih sayang kepada Maha Pencipta dan sesame makhluk ciptaan-Nya.Tiada yang menindas dan tiada yang tertindas.Dunia akn dilimpahi rahmat berpanjangan.Tertegaknya kebenaran hukum Allah menjamin kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat kerana Dia tahu segalanya.Kerana Dia yang mencipta kita dan mengatur sistem hidup kita.(seperti kita mencipta robot lalu kitalah yang megawal dan mengatur segala sistem di dalam robot tersebut..)
Saat itu akan terpadamlah api marak kejahilan yang meratah minda umat Islam.Akan musnahlah kata-kata sinis yang memperlekehkan Islam.Tidak aka nada lagi lemparan kata-kata nista yang menghina agama Allah ini.Seluruh alam akan bersatu untuk berlindung di bawah redup kasih-Nya..
Subhanallah,Alhamdulilah,Wala’illah,Ha’illallah,Allahuakbar!
Maha Suci Allah yang mencipta apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi..Sungguh benar Dialah yang Maha Berkuasa di atas segala-galanya..Kita hanyalah manusia yang menumpang teduh di bawah panji-panji kasih-Nya,namun,masihkah kita mahu mendustai kebenaran ini?sedangkan apa yang kita miliki pada hari ini semuanya adalah pinjaman dan pinjaman itu adalah milik mutlak Allah S.W.T…Saya agak kecewa apabila melihat masih ada segelintir daripada kita yang masih lalai dan alpa akibat gelora ‘percintaan’ yang kononnya berlandaskan syariat Islam namun..sebaliknya bukan sebegitu..ayatnya senang, “Kami bercinta kerana Allah Taala..”..Wah,wah,..begitu mudah menggunakan bicara itu bagi membuktikan cinta kamu adalah kerana Allah Taala..sebenarnya..yang terbaik adalah menjalinkan ikatan yang sah menurut ajaran agama Islam yang sebenarnya..itu baru dikatakan , “Kami bercinta kerana Allah Taala”…Saya berharap selepas ini,tiada lagi sekadar omongan kosong saja mengenai bicara ini tapi tolonglah faham konsep C I N T A ..C I N T A yang sebenar menurut Islam begitu suci dan tulus,jadi janganlah sesekali kita sebagai manusia mencemari 
C I N T A itu..Sekian..

Keindahan Penciptaan Burung

Hamba Faqir | 21:36 | 0Comments |

Sewaktu menjelajah ke seluruh artikel baru yang saya peroleh..saya cuba untuk membelek-belek artikel tersebut..mana la tahu kan kot ada mana-mana artikel berkenaan alam lagi..so,saya belek dan terus belek..tiba-tiba ada artikel nih bersangkut paut juga dengan alam..ha..kali ni berkenaan burung..ciptaan terindah Yang Maha Esa..

Para pengkaji turut kagum terhadap kejadian burung.Misalnya,burung hummingbird yang mengepak sayapnya 25 kali sesaat yang pergerakannya sukar dilihat dengan mata kasar.Burung itu mampu berada di udara tanpa bergerak sedangkan sayapnya laju berputar seperti kipas.Ini benar-benar di luar kemampuan sains fizik untuk memperihalkannya.

~ha..ni rupa hammingbird tu..wo..serius..cantik sangat..~

Burung merpati mampu terbang menegak ke atas menentang graviti secara tiba-tiba tanpa meluncur ke hadapan seperti burung lain.Apabila kita melihat burung merak pula,kita terpegun dengan keindahan warna-warni sayapnya yang dibuka menyeringai seperti pertunjukan pesta aneka warna.Deria penglihatan burung sangat tajam seperti yang ditunjukkan helang yang menjunam menangkap mangsanya dengan tepat dan membawanya terbang dalam masa yang singkat.Kelajuan burung helang ketika menjunam memburu mangsanya mencapai hampir 400km/jam.

Ada burung yang mampu mengesan air dan bijih di bawah lapisan permukaan bumi,kelajuan larian burung unta mencapai 60km/jam sedangkan pemenang suka Olimpik sekadar 39km/jam..Wah..hebat tak??subhanallah..sememangnya hebat belaka ciptaan Allah S.W.T.

Burung penguin pulak yang kelihatan lembap perjalanannya di atas darat tetapi kelajuannya ketika berenang di dalam air tiga kali kelajuan pememnang pingat emas Olimpik.Sejenis burung pluvalis dominica fulva (fuh..belit lidah nak sebut nama saintifik nih weh.. ;p) yang berhijrah dari Alaska ke Hawaii sejauh 4000 km dalam masa 88 jam.Ini sangat mengagumkan kerana perjalanan tanpa henti itu melalui lautan yang memerlukan 250 000 kali gerakan sayap ke atas dan ke bawah..
(Huh..tak reti letih ke burung nih??ha..korang mesti de soalan macam tu kan??inilah dia ciptaan yang menunjukkan kebesaran dan kekuasaan Allah S.W.T..Saya pun baru ja tahu mengenai fakta ni..sungguh..terpegun bila baca artikel ni..tak sangka pulak..tapi tak ada yang mustahil kan..jika Allah kata.."Jadilah!Maka jadilah ia.."
Siapa kita nak melawan takdir..so..bersyukur la kan dengan setiap ciptaan Allah S.W.T..



~ha..ni dia burung pluvalis dominica fulva~
……………………………………………………
Labah-labah:symbol keluarga porak peranda
Banyak yang boleh kita pelajari daripada alam.Malah,sememangnya Allah S.W.T. menyuruh kita memerhati dan memikirkan kejadian ciptaan-nya agar kita mendapat bukti kebesaran-Nya.Memerhatikan kehidupan labah-labah misalnya,mengingatkan kita kepada keluarga manusia yang porak peranda akibat ibu dan bapa tidak mengambil tanggungjawab dan menjalankan amanah terhadap keluarganya.
Labah-labah betina bertanggungjawab membina sarang,lalu menghiaskan dirinya untuk menarik perhatian labah-labah jantan.Labah-labah jantan pula hanya dating ke sarang tersbut sekadar untuk tujuan kelamin semata-mata dan setelah itu meninggalkan keluarganya.Andainya si jantan lambat meninggalkan sarangnya,maka labah-labah betina segera membunuhnya.
Sarang labah-labah pula bukan sekadar rumah,tetapi merupakan perangkap maut kepada serangga kecil yang terperangkap di jaringannya.Manakala anak labah-labah yang membesar di sarang tersebut,saling bunuh-membunuh sehingga sedikit saja bilangan yang terselamat.Anak labah-labah yang membsar itu sebaik saja mampu berdikari dan kuat rahangnya,segera mengigit dan membunuh ibunya pula.
Sesungguhnya keluarga labah-labah merupakan contoh keluarga yang paling malang dalam kalangan serangga dan haiwan keseluruhannya.Ikatan keluarga yang paling lemah dalam kehidupan berlaku dalam keluarga labah-labah.Ini mengingatkan kita kepada wahyu Illahi yang termaktub dalam al-Quran yang bermaksud: “Perumpamaan mereka yang mengambil selain Allah sebagai pelindung seperti labah-labah(betina) yang membuat sarang.Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah ialah rumah labah-labah andainya mereka mengetahuinya.” (Al-Ankabut:41)
Al-Quran merakamkan bahawa labah-labah yang membina sarang ialah labah-labah betina,bukan yang jantan,berpandukan kepada fil madi yang digunakan dalam ayat,iaitu ittakhazat baitan yakni seekor labah-labah betina membina sarangnya.Benang jaringan sarang boleh diperhatikan keluar daripada badan labah-labah betina.
Walaupun benang jaringan sarang labah-labah kuat,tetapi pentadbiran rumah tangga mereka paling lemah berbanding dengan hidupan yang lain.Labah-labah hidup dalam kesengsaraan,saling bunuh-membunuh khususnya labah-labah yang dikenali sebagai black widow dan keluarganya.Andainya sekumpulan labah-labah diletakkan dalam satu bekas akhirnya akan tinggal seekor saja yang hidup manakala yang lain habis dibunuh atau dimakan oleh yang terakhir,yang paling ganas.
Keluarga labah-labah seperti yang digambarkan tadi benar-benar melambangkan keluarga yang menderita tanpa ikatan kasih saying dalam kalangan ahli keluarga.Sesungguhnya watak haiwan atau serangga ciptaan Illahi ditujukan kepada manusia yang berakal untuk mengambil iktibar dalam kehidupan bermasyarakat.

Banyak perkara yang tanpa kita sedar sebenarnya telah pun termaktub di dalam al-Quran,sekiranya kita seorang yang rajin dan selalu membaca al-Quran..pasti kita perasaan tiap-tiap peristiwa-peristiwa yang menarik yang dirakamkan di dalam al-Quran..dan banyak pengajaran serta iktibar yang boleh kita peroleh daripada al-Quran..Justeru itu,..jom la terokai al-Quran dengan mata hati kita bukan membuta tuli..saya sendiri belum sepenuhnya menerokai al-Quran tetapi slow slow saya pelajari apa yang ada di dalam al-Quran..ya,,benar..banyak peristiwa menarik yang dirakamkan di dalam al-Quran..Subhanallah,Maha Suci Allah yang menciptakan apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi..

~BICARA ALAM TERUS MENERJAH KEHIDUPAN~

Cara rawat marah

Hamba Faqir | 21:44 | 0Comments |




Kita kadang-kadang suka sangat marah tak tentu pasal kan..cepat sangat melenting bila ada perkara yang bercanggah dengan fikiran kita dan bila ada orang yang cuba usik sensitivity diri kita.Saya juga mungkin tak terlepas daripada sifat marah tersebut.Dan sememangnya semua dah tahu bahawa orang wanita nih memang terkenal dengan emosi yang berlebihan..huhu..tetapi tak sume macam tu,dalam beremosi juga,kaum hawa sesetengahnya masih boleh mengawal diri..tak seperti kaum adam yang kadang-kadang memang cepat baran..dan ego.heee…
Jadi,macam mana kita nak merawat marah kita nih?yang membakar dalam diri..
Pertama sekali,baca ta’awwuz.Apabila datangnya marah,banyakkan membaca Ta’awwuz.Berlindunglah daripada syaitan yang direjam kerana marah itu datangnya daripada syaitan.Bacaan Ta’awwuz itu ialah :
A’uzubillahiminashsyaitanirrajim.
Maksudnya: Aku berlindung diri kepada Allah daripada syaitan yang direjam.

Kedua pulak,ha..camner kita nak kawal marah kita nih??Kita boleh kawal marah dengan mengubah posisi.Ubah posisi anda ketika marah kepada posisi yang lain.Misalnya,jika sedang berdiri,cubalah duduk;jika sedang duduk,cubalah berbaring.Jika berada dalam bilik,cubalah keluar ke tempat lain.Jika tidak boleh juga hilang marah,cubalah tidur kerana ia akan meredakan perasaan marah apabila bangkit dari tidur.

Ketiga pula,Mengambil wuduk.Apabila kemarahan sedang meuncak,digalakkan untuk mengambil wuduk kerana wuduk dapat menyejukkan api kemarahan yang sedang membara.

Perkara keempat,banyakkan berzikir.Banyakkan berzikir agar dapat mengajak diri kepada mengingati Allah S.W.T. kerana syaitan mudah menguasai seseorang yang hatinya lalai mengingati Allah S.W.T.

Sumber rujukan : Buku “Menangani Sifat Marah” oleh Dato’ Dr. Hj Mohd. Fadzilah Kamsah.

TAUBAT SI PEMINUM ARAK

Hamba Faqir | 21:29 | 0Comments |





Dalam peperangan al-Qadisiyyah melawan tentera Parsi di bawah pimpinan panglima tenteranya yang terkenal Rostum,Abi Mihjan r.a. telah turut sama kerana mengejar syahadah iaitu mati syahid..

Walau bagaimanapun,impiannya untuk tersenarai sebagai seorang tentera yang mati kerana memperjuangkan agama Allah dan akan mendapat keampunan daripada dosa-dosa,hamper-hampir terbantut kerana hukuman kurung sebelum disebat telah dikenakan kepadanya akibat kesalahan meminum arak.

Ketika Abu Mihjan dikurung untuk menanti hukuman,tentera Islam pimpinan Sa’ad r.a. mara ke medan meneruskan peperangan.Peperangan yang berlaku begitu sengit sehingga tentera Islam telah terkepung di tengah-tengah tentera Parsi.Apabila Abu Mihjan menyedari keadaan umat Islam makin kritikal diserang tentera musuh yang mempunyai bilangan yang lebih ramai,beliau telah memujuk isteri Sa’ad bin Abi Waqqas untuk dia dilepaskan dan boleh menyertai tentera Islam meneruskan jihad.

Sesetengah riwayat dalam Hayat al-Sahabah menyatakan dia telah merayu kepada hamba perempuan Sa’ad agar dikasihani dan diberi peluang menyertai tentera Islam.Pada awalnya wanita itu rasa keberatan untuk melepaskannya,tetapi setelah Abu Mihjan berjanji akan  kembali semula ke penjara untuk dihukum jika dia tidak mati syahid,beliau pun dilepaskan.

Di tengah-tengah kepungan tentera Parsi itu,tiba-tiba Sa’ad berasa hairan melihat kelibat seorang panglima yang menaiki kuda yang dikenalinya dalam keadaan menutup muka,merempuh kepungan tentera musuh.Tentera itu sangat hebat dan pantas,sehingga berjaya memecahkan kepungan tentera Parsi tersebut.Setelah selesai pertempuran hari itu,tentera-tentera Islam kembali bercerita antara satu sama lain tentang kehebatan tentera yang menyertai mereka pada minit-minit terakhir itu.Sesetengah membayangkan kemungkinan Allah s.w.t. telah mendatangkan pertolongan dari kalangan Malaikat.Apabila Sa’ad mendengar kata-kata tersebut,beliau menyatakan : “Dia bukan tentera Malaikat kerana kuda yang ditunggangnya adalah kuda aku.”

Sa’ad bin Abi Waqqas seterusnya memberikan kepastian bahawa tentera berkuda itu ialah Abu Mihjan yang menanti hukuman kerana meminum arak.Kisah ini ada dibincangkan oleh para ulama berhubung dengan pelaksanaan hukum hudud semasa perang.Setelah mendapat kepastian daripada isterinya ataupun hamba perempuannya,Sa’ad kemudiannya melaspakan Abu Mihjan daripada hukuman itu.Beliau membuat perakuan dan bertaubat tidak akan meminum arak lagi.Janji Abu Mihjan itu telah ditepatinya apabila beliau tidak lagi meminum arak sehingga kematiannya.Wallauha’lam..

Kenapa Wanita Bertudung

Hamba Faqir | 21:31 | 0Comments |




FAKTA KENAPA PEREMPUAN KENA PAKAI TUDUNG DARI SEGI MEDIC.

Tengkorak ( human skull ) manusia antara lelaki dan perempuan ada 10 perbezaan ( setakat yanG dikaji) , dan antara perbezaan yang paling ketara adalah pada MASTOID PROCESS .. Apa itu MASTOID PROCESS? Mastoid process ni adalah struktur tulang yang menonjol keluar sedikit di bahagian belakang tel...inga ( cuba rasa , 0.5-1 cm dari belaka...ng telinga ) dan untuk lelaki dan perempuan, ianya sangat beza saiznya.. Untuk lelaki saiznya besar dan mudah untuk dirasa dan untuk perempuan saiznya kecil saja

Prof kata, Allah swt ini sangat sayangkan hambanya, kerana itulah disyariatkan pemakaian tudung kerana, dalam mastoid process ini ada sekurang-kurang 4 saraf yang penting antara ialah FACIAL nerve (C7). Dan apa pula fungsi facial nerve ni? Facial nerve ini berfungsi untuk muscle-muscle yang berada di muka kita, senyuman kita, gelak tawa kita dan riak muka kita semuanya

Kerana saiznya mastoid process ini kecil berbanding lelaki, pabila sejuk, nerve ini akan MUDAH MENGECUT dan akan membuatkan fungsinya tidak begitu effective dan untuk jangka masa yang panjang, ianya akan memberi kesan kepada TONA MUKA. Kerana itulah pemakaian tudung itu kepada wanita kerana untuk melindungi wanita , untuk diri wanita itu sendiri, untuk kecantikan dia juga. Kerana itulah siapa-siapa yang menjaga auratnya, tudungnya, wanita itu tampak lebih awet muda dan berseri-seri. Senyuman lebih manis, lebih menarik , lagi indah, lebih menawan..

ALHAMDULILLAH, ALLAH MEMANG TAHU APA YANG TERBAIK BUAT HAMBANYA

Rawat sakit tonsil

Hamba Faqir | 21:28 | 0Comments |





Dalam kalangan masyarakat kita mungkin yang tak tahu mengenai ini..dan kepada yang pernah mengalami penyakit tonsil ni..jom baca cara-cara untuk rawatinya..

Petua Rawatan Bengkak Tonsil

Tonsilitis boleh berlaku akibat jangkitan:

• bakteria (perlu rawatan antibiotik)
• virus (tidak perlukan antibiotik)
• parasit dan fungus yang agak jarang berlaku.

Tanda-tanda awal jangkitan:
• sakit tekak
• kering dalam mulut dan bibir merekah.
• demam
• sakit-sakit badan.

Rawatan awal yang boleh dibuat:
• Berkumur dengan air garam
• Minum air kosong atau teh (chinese tea atau green tea)
• Paracetamol juga boleh diambil sekiranya demam berlarutan.

Jangkitan akan sembuh dalam masa 4 -10 hari.


~BUKANKAH MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DARIPADA MENGUBATI~

Tentang Penulis

Hamba Faqir | 21:23 | 0Comments |



Assalamualaikum..

Nama diberi Nor Abd Razak.Dilahir di negeri bertuah iaitu Perak Darul Ridzuan dan dibesarkan di sebuah negeri yang terkenal dengan loghat utaranya,apa lagi kalau bukan negeri Kedah Darul Aman.Mendapat pendidikan awal di sekolah tadika kemas Kem Lapangan Terbang,SP,Kedah.

Tahun 1 : SK Kem Lapangan Terbang,SP,Kedah.
Tahun 2-6 : SK Bandar Baru Sg Lalang,SP,Kedah.
SMKAJ,SMKDSWM,SM Teknik Gerik,SMK Sultan Idris Shah II.
Dan kini menyambung pengajian dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Sastera Kemanusiaan di Universiti Sains Malaysia,Pulau Pinang.

Tak jauh daripada negeri saya dilahir dan dibesarkan.Impian ingin melanjutkan pelajaran ke Universiti jauh dari kedua-dua buah negeri ini namun rezeki saya lebih ke bahagian utara.Terima dengan hati terbuka bahawa ini rezeki saya daripada Tuhan.Sedangkan di luar sana masih ramai yang tidak berpeluang untuk menyambung pengajian mereka.Alhamdulilah,saya masih diberi peluang untuk menyambung pengajian sehingga ke tahap ini dan insyAllah akan sambung lagi ke peringkat seterusnya andai diberi lagi peluang oleh-Nya.insyAllah.

Mula menulis dalam blog sekitar tahun 2010 dan pada ketika itu saya masih belum serius melibatkan diri sepenuhnya dalam penulisan blog.Sehingga tahun 2012 selepas tamat tingkatan 6,saya mula aktif berblogging  sementara menunggu keputusan STPM.Selepas itu,saya kembali suram dalam dunia blogging.Kini,permulaan tahun 2013,saya kembali menulis dalam blog secara aktif,insyAllah dan akan terus menggunakan medium blogging ini sebagai tempat untuk menyebarkan kebaikan.Kali ni,saya menggunakan nama blog HAMBA FAQIR dengan niat untuk melakukan perubahan ke arah yang lebih baik,insyAllah.

~Ketukan beduk mampu membangunkan dirimu dan menyeru orang lain.~

ALL IZ WELL

yang benar,
Nor Imtiyaz

Orangan untuk berfikir..Otak atau Jantung?

Hamba Faqir | 21:35 | 0Comments |





Mari kita bersama-sama merenungi kisah menarik yang dipetik dari akhbar harian Daily Mail yang diterbitkan di United Kingdom bertarikh 10 April 2008.Kisah ini ialah kisah pemindahan jantung yang dijalankan 12 tahun lalu di sebuah hospital di Amerika Syarikat.Pesakit jantung tersebut bernama Sonny Graham,seorang yang baik hati serta hidup dalam kehidupan penuh disiplin.Graham juga mudah membantu jiran dan masyarakat apabila pertolongannya diperlukan.

Graham menerima jantung seorang pemuda yang meninggal kerana membunuh diri.Pemindahan jantung tersebut berjaya dan kesihatan beliau semakin hari semakin baik sehingga beliau pulih seperti biasa.Apabila sembuh,beliau mencari keluarga penderma untuk member penghargaan dan ucapan terima kasih.Beliau bertemu dengan balu pemuda yang mati membunuh diri itu.

Pertemuan itu membawa maksud yang tersendiri kerana Graham secara tiba-tiba telah jatuh cinta kepada balu tersebut.Beliau berasakan seolah-olah telah lama mengenalinya serta sangat berharap untuk tinggal bersama.Akhirnya kedua-duanya bersetuju untuk berkahwin dan mereka hidup mewah di sebuah banglo.


Pada waktu yang sama,suatu perkara yang ganjil telah berlaku pada diri Graham.Daripada sifat lemah lembut sebelum pemindahan jantungnya,beliau mula bersikap kasar kepada masyarakat termasuk isterinya sendiri.Menurut isteri yang baru dikahwininya,perangai Graham sama seperti perangai bekas suaminya yang meninggal dunia itu.Kegemaran buruk bekas suaminya dulu ,kini diikuti oleh suami barunya.Beliau benar-benar berubah sifat daripada sifat penyantun kepada sifat pembengis dan tidak bertimbang rasa.Akhirnya,beliau mengambil pistol dan membunuh diri sendiri,sama seperti yang dilakukan oleh pemuda penderma jantungnya itu.

Para saintis psikoanalisis berasa takjub apabila mengkaji kes ini.Satu persoalan yang timbul ialah:Adakah peristiwa ini berlaku secara kebetulana dengan peristiwa penderma jantungnya dahulu atau kedua-dua peristiwa tersebut ada kaitannya?Adakah jantung mem[unyai sel memori yang masih merakamkan pita penderma asalnya lalu dipindahkan kepada penerima jantung baru?

Mengikut kefahaman positifisme Barat,jantung hanyalah 1 organ biasa yang tidak berfungsi untuk berfikir atau mempunyai sebarang peranan dengan ingatan.Adakah pandangan itu benar?Sekarang marilah pula kita merenungi sepotong ayat al-Quran yang bermaksud:
“Apakah mereka tidak berjalan pada permukaan bumi lalu menjadikan hati-hati mereka berfikir dengannya,atau berada di dada” (al-Hajj,46).

Dalam ayat di atas di sebut, “Qulub la yaqilun biha” yakni jantung hati yang tidak berfikir dengannya (yakni jantung).Indikasi bahawa jantung (atau kalbu) yang berfikir tidak pernah disebutkan dalam mana-mana pemikiran manusia,akan tetapi al-Quran menyatakan bahawa jantung hati yang berfikir.

Para saintis sebelum ini berpendapat aktiviti berfikir hanya dilakukan oleh otak,bukan organ yang lain,khususnya jantung.Namun al-Quran menegaskan bahawa berfikir yang mendalam secara renungan dilakukan oleh hati.

Para psikoanalisis berasa sungguh kagum dengan penemuan organ jantung yang menyimpan sel memori yang bersambung dengan sel memori otak,akan tetapi aktiviti berfikir hakikatnya berpusat di jantung.Dalam masyarakat Melayu,qalb dalam bahasa Arab diterjemahkan sebagai hati,tetapi penterjemahan yang sebenarnya ialah jantung.

Para saintis menemui sejenis sel dalam jantung manusia yang dikenali sebagai ganglia cells yang mempunyai memori lebih kuat daripada sel otak.Sel ini berfungsi seperti kapasiti memori sebuah komputer yang menyimpan maklumat yang lebih kekal berbanding otak.Rangkaian sel ganglia ini bersambung antara satu dengan yang lainnya membentuk apa yang disifatkan oleh para pengkajinya sebagai brain cell in the heart.Rangkaian sel ini mengeluarkan gelombang eletrik yang disebarkan menerusi edaran darah.

Penemuan ini merungkaikan pula bahawa darah manusia turut membawa memori dalam kapasiti tertentu yang dicetuskan oleh sel ganglia tersebut.Kajian juga turut memperlihatkan bahawa sel memori otak dan jantung saling bertukar maklumat menerusi mekanisme yang sangat kompleks,tindak balas kimia,asid amino dan gelombang eletrik.

Seorang Profesor University of Hawaii yang bernama Paul Peasall turut mengkaji aspek psikoanalisis berkaitan dengan pemindahan jantung untuk menguatkan lagi penemuan sel memori dalam jantung manusia.

Dalam kes lain yang dilaporkan oleh Profesor tersebut,seorang pemuda yang gemar mengubah muzik telah terbunuh dalam satu kemalangan jalan raya lalu jantungnya didermakan kepada seorang pemudi yang sebayanya.Secara tiba-tiba pemudi tersebut pandai dalam muzik dan gubahan lagu.Lebih menyayatkan hati,lagu yang terbengkalai oleh pemuda penderma jantung tersebut disiapkan secara berasingan oleh pemudi penerima jantung itu.Apabila ibu pemuda itu mendengar lagu yang dimainkan oleh pemudi tersbeut,dia tiba-tiba menangis kesayuan kerana lagu itu pernah dimainkan oleh anaknya yang meninggal dunia itu.

Kes yang hampir sama dilaporkan dalam Wshington Post bertarikh 11 Ogos 2007 bahawa seorang yang bernama Peter Houghton,penerima jantung tiruan yang digerakkan dengan bateri menyatakan kepada wartawan akhbar tersebut,bahawa selepas menerima organ tiruan tersebut,beliau telah hilang perasaan sama sekali.Beliau tidak merasai perasaan sayang atau benci lagi terhadap cucunya sendiri.

# HR :Subhanallah..begitu indah dan uniknya ciptaan Allah s.w.t yang dikurniakan kepada kita.Oleh sebab itu,kita perlu menjaga kesihatan jantung kita.Jangan sesekali kita memusnahkan anugerah terindah ini.. ;)

Pengenalan kepada dunia blog

Hamba Faqir | 21:25 | 0Comments |






Ketika mula-mula saya nak edit blog ni,saya cuba mencari beberapa jenis template yang sesuai untuk digunakan pada blog saya sehingga saya jumpa gambar Ben Ashaari.Masa tu,saya belum kenal siapa sebenarnya saudara Ben nih.Setiap kali search perkataan template untuk lihat gambar template yang sesuai menggunakan Pakcik Google dan yang terpapar di skrin adalah gambar saudara Ben Ashaari.Saya cuba terjah masuk dalam blog Saudara Ben Ashaari.Selepas masuk dan tengok followers Ben Ashaari begitu banyak,baru saya sedar bahawa dia merupakan seorang blogger terkenal dan popular dalam kalangan blogger.Jadi,tidak hairanlah ketika saya masuk dalam blog kebanyakan blogger,blog saudara Ben Ashaari mesti dalam top 5 bloglist mereka.

Bukan senang nak jadi blogger gah seperti saudara Ben Ashaari.Tentu banyak cabaran yang dilalui untuk mendapatkan beribu-ribu followers.Isi kandungan blog kena jaga supaya readers sentiasa membaca membaca entri blog kita,dan berat blog semua tu kena juga jaga kan.Kalau tak,readers akan lari.Saya yakin dan pasti,semua blog ada trademark tersendiri. :)

Yang pasti saya suka membaca artikel-artikel yang bersifat Islamik,memberi kesedaran,motivasi dan berkaitan isu semasa.Jika sekiranya readers yang pernah membaca mana-mana artikel yang saya letak dalam blog ni sebelum ni,saya mohon maaf kerana niat saya ingin berkongsi dan menyebarkan ilmu bermanfaat.Selagi mana saya mampu untuk meletakkan credit to,saya akan buat.

Kebanyakan artikel yang saya akan kongsikan dalam blog ini adalah daripada Buku-buku keluaran PTS,TELAGA BIRU,STORMREADER NETWORK,MUSTREAD,Galeri Ilmu,Infiniti,Bacaan Ilmiah dan lain-lain berkaitan serta artikel saya sendiri.Terima kasih kepada readers yang membaca.

~Ketukan beduk mampu membangunkan dirimu dan menyeru orang lain.~

Permudahkan..Jangan Sukarkan

Hamba Faqir | 21:39 | 0Comments |




Seorang Badwi telah datang kepada Rasulullah kerana hendak memeluk Islam.Rasulullah s.a.w. bertanya kepadanya tentang Allah s.w.t..Lalu Badwi itu menunjukkan tangannya ke langit seolah-olah mahu menyatakan kepada Nabi s.a.w. bahawa Allah itu adalah Tuhan.Pada wajahnya terbayang sifat ketulusan hati yang menyenangkan.

“Dan aku ini siapa? Tanya Rasulullah lagi.
“Tuan adalah Muhammad,pesuruh Allah,” ujarnya.

Setelah mendapat jawapan yang sederhana itu,Nabi s.a.w. lantas tersenyum lalu mengajak Badwi itu duduk dekat Baginda.Dengan itu,rasmilah Badwi itu sebagai pemeluk Islam.

Demikianlah Nabi s.a.w. telah menunjukkan contoh terbaik bagaimana menuntun manusia kepada Islam mengikut taraf akal seseorang.Yang lebih penting adalah melahirkan pembelaan dan kasih sayang kepada mereka supaya hati mereka tetap teguh dalam Islam.

Kisah Putera Katak

Hamba Faqir | 04:07 | 0Comments |




Anthony de Mello menulis di dalam bukunya yang bertajuk Berjalan di Atas Air,kisah seorang puteri raja yang terjumpa dengan seekor katak di tepi kolam.Katak berkata, “Tuan Puteri yang baik hati,hamba sebenarnya bukan katak tetapi putera raja yang terkena sumpahan.”

Tuan Puteri bertanya, “Dapatkah saya membantu dan mengeluarkanmu daripada sumpahan itu?”
Katak menjawab, “Sekiranya hamba bertemu seorang Puteri yang cantik lagi baik hati dan tinggal bersamanya selama tiga hari dan tiga malam,sumpahan ini akan hilang dan hamba kembali menjadi manusia.”
“Baiklah.Saya akan membawamu pulang ke istana,”balas puteri raja.
Semua orang mencebikkan wajah kerana puteri membawa pulang seekor katak dan bercakap-cakap dengannya.Setiap hari ktak itu dipelihara dan dilayani seperti seorang manusia.Ia diberi makan,tempat tidur yang sesuai dan bilik yang hangat.Puteri tetap melakukannya walaupun keluarganya menganggap dia aneh dan agak berlebihan.Selepas tiga hari tiga malam,puteri menerima kejutan semasa bangun pagi.
Seorang pemuda tampan berdiri menghampiri dan mengejutkannya daripada tidur lalu berkata, “Terima kasih,Tuan Puteri.Keikhlasan dan perjuangan Tuan Puteri membebaskan hamba daripada sumpahan itu!”
Ucapan terima kasih yang ikhlas muncul pada waktu kita berbuat baik kepada orang lain yang juga ikhlas kepada kita.Jangan hiraukan orang lain ataupun persekitaran yang memandang sinis kepda kita semasa kita berbuat baik.Ini semua adalah fenomena biasa.Orang lain hanya tahu membuat komen negatif semasa orang lain membuat sesuatu tanpa cuba melakukan perkara yang sama ataupun lebih baik…


~(Cerita di atas hamper sama dengan cerita Putera Katak yang ditayangkan dalam drama di televisyen TV3 tak lama dahulu,yer tak??tapi cerita ni banyak member pengajaran kepada kita tanpa kita sedari dan fahami motif cerita tersebut ditayangkan kepada umum..kita hanya fikir untuk hiburan dan keseronokan semata-mata tanpa mengetahui apa-apa yang cuba disampaikan dalam mesej dan jalan cerita tersebut..)~

Proses Kejadian Manusia

Hamba Faqir | 08:02 | 0Comments |

Telinga Setia Mendengar

Hamba Faqir | 04:05 | 0Comments |



Kisah ini menceritakan tentang ayah dan seorang anaknya yang telah Berjaya memperoleh ijazah
Suatu hari ayah dan anaknya beristirahat di sebuah pangkir sambil berbual-bual di bawah pohon pokok berhampiran rumah mereka.Anak asyik bercerita tentang rancangan-rancangannya serta kejayaan demi kejayaan yang ingin dikecapinya dengan ijazah yang telah diperoleh.Anak tidak lekang bercerita kepada ayahnya..Ayahnya setia mendengar tentang rancangan-rancangan anaknya.Anaknya terus bercerita dan berasa bangga dengan pendidikan yang telah diperolehnya.Tiba-tiba,kelihatan seekor burung pipit hinggap di dahan tempat mereka beristirahat.Si ayah bertanya kepada si anak…
“Burung apa tu Man?”,Tanya si ayah.Si anak menjawab, “burung pipit,ayah”.
Si ayah bertanya lagi, “Burung apa tu,Man?. Si anak menjawab, “Takkanlah ayah tak kenal dengan burung pipit.Tu kan burung pipit la ayah.
Si anak terus bercerita tentang impiannya..si ayah masih bertanyakan soalan yang sama kepada si anak, “Tu burung apa,Man? Si anak menunjukkan reaksi tidak senang dengan pertanyaan ayahnya yang mengulangi soalan itu berulang kali hingga dia marah..sambil menjawab dengan dua perkataan sahaja, “Burung pipit!”..
Si ayah tersenyum melihat reaksi anaknya lalu berjalan masuk ke dalam rumah untuk mengambil sesuatu.Si anak mula rasa bersalah dengan tingkah lakunya yang mungkin menyakiti hati ayahnya itu.Si anak berasa kesal dengan tindakannya tadi.
Si ayah keluar semula menuju kearah anaknya yang masih berada di bawah pohon pokok yang rending itu sambil membawa sebuah buku diari yg telah lusuh dan agak lama.Si ayah member buku diari itu kepada anaknya.Buku diari itu berusia hampir 17 tahun yang lalu ketika anaknya berusia 4 tahun.Lalu si anak membuka buku diari itu dan membacanya.
Coretan ayahnya;-------
“Ketika ini,aku bersama anakku,Arman berehat-rehat di bawah sepohon pokok sambil menikmati alam yang indah.Anakku bermain-main dengan girangnya.Tiba-tiba dia terlihat seekor burung yang hinggap di sebatang dahan pokok tempat kami berehat.Dia bertanyakan tentang burung itu.Anakku bertanya, “Burung apa tu ,yah?”Aku menjawab mengatakan bahwa burung itu ialah burung pipit.Lalu anakku bertanya lagi, “Burung apa itu ,ayah?Aku menjawab untuk kedua kalinya, “Itu burung pipitlah,sayang ankku”.
Anakku terus bermain-main..kemudian dia masih tidak berpuas hati lalu bertanyakan lagi, “Itu burung apa,ayah?” Aku berasa sedikit jengkel dengan pertanyaan anakku itu,Dia asyik bertanyakan soalan yang sama biarpun aku telah memberikan jawapan yang sama kepadanya..Aku hamper saja ingin marah kepadanya kerana bertanyakan soalan yang sama..Namun aku masih bersabar dan mengukirkan senyuman sambil memberitahunya bahawa itu burung pipit..
……………………………………………..
Si anak yang membaca buku diari itu kemudiannya melihat ayahnya.Si anak menitiskan air mata kesal kerana telah memarahi ayahnya..Si ayah tersenyum..

Moralnya: Tinggi mana pun pendidikan seseorang itu,jika tiada sabarnya dalam diri maka tidak berguna juga pendidikan yang diterimanya.Hanya dengan kesabaran kita mampu mendidik akal dan minda kita supaya sentiasa bertindak positif.. ;)

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

Open Cbox