Telinga Setia Mendengar

Unknown | 04:05 | 0Comments |



Kisah ini menceritakan tentang ayah dan seorang anaknya yang telah Berjaya memperoleh ijazah
Suatu hari ayah dan anaknya beristirahat di sebuah pangkir sambil berbual-bual di bawah pohon pokok berhampiran rumah mereka.Anak asyik bercerita tentang rancangan-rancangannya serta kejayaan demi kejayaan yang ingin dikecapinya dengan ijazah yang telah diperoleh.Anak tidak lekang bercerita kepada ayahnya..Ayahnya setia mendengar tentang rancangan-rancangan anaknya.Anaknya terus bercerita dan berasa bangga dengan pendidikan yang telah diperolehnya.Tiba-tiba,kelihatan seekor burung pipit hinggap di dahan tempat mereka beristirahat.Si ayah bertanya kepada si anak…
“Burung apa tu Man?”,Tanya si ayah.Si anak menjawab, “burung pipit,ayah”.
Si ayah bertanya lagi, “Burung apa tu,Man?. Si anak menjawab, “Takkanlah ayah tak kenal dengan burung pipit.Tu kan burung pipit la ayah.
Si anak terus bercerita tentang impiannya..si ayah masih bertanyakan soalan yang sama kepada si anak, “Tu burung apa,Man? Si anak menunjukkan reaksi tidak senang dengan pertanyaan ayahnya yang mengulangi soalan itu berulang kali hingga dia marah..sambil menjawab dengan dua perkataan sahaja, “Burung pipit!”..
Si ayah tersenyum melihat reaksi anaknya lalu berjalan masuk ke dalam rumah untuk mengambil sesuatu.Si anak mula rasa bersalah dengan tingkah lakunya yang mungkin menyakiti hati ayahnya itu.Si anak berasa kesal dengan tindakannya tadi.
Si ayah keluar semula menuju kearah anaknya yang masih berada di bawah pohon pokok yang rending itu sambil membawa sebuah buku diari yg telah lusuh dan agak lama.Si ayah member buku diari itu kepada anaknya.Buku diari itu berusia hampir 17 tahun yang lalu ketika anaknya berusia 4 tahun.Lalu si anak membuka buku diari itu dan membacanya.
Coretan ayahnya;-------
“Ketika ini,aku bersama anakku,Arman berehat-rehat di bawah sepohon pokok sambil menikmati alam yang indah.Anakku bermain-main dengan girangnya.Tiba-tiba dia terlihat seekor burung yang hinggap di sebatang dahan pokok tempat kami berehat.Dia bertanyakan tentang burung itu.Anakku bertanya, “Burung apa tu ,yah?”Aku menjawab mengatakan bahwa burung itu ialah burung pipit.Lalu anakku bertanya lagi, “Burung apa itu ,ayah?Aku menjawab untuk kedua kalinya, “Itu burung pipitlah,sayang ankku”.
Anakku terus bermain-main..kemudian dia masih tidak berpuas hati lalu bertanyakan lagi, “Itu burung apa,ayah?” Aku berasa sedikit jengkel dengan pertanyaan anakku itu,Dia asyik bertanyakan soalan yang sama biarpun aku telah memberikan jawapan yang sama kepadanya..Aku hamper saja ingin marah kepadanya kerana bertanyakan soalan yang sama..Namun aku masih bersabar dan mengukirkan senyuman sambil memberitahunya bahawa itu burung pipit..
……………………………………………..
Si anak yang membaca buku diari itu kemudiannya melihat ayahnya.Si anak menitiskan air mata kesal kerana telah memarahi ayahnya..Si ayah tersenyum..

Moralnya: Tinggi mana pun pendidikan seseorang itu,jika tiada sabarnya dalam diri maka tidak berguna juga pendidikan yang diterimanya.Hanya dengan kesabaran kita mampu mendidik akal dan minda kita supaya sentiasa bertindak positif.. ;)

No comments:

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

Open Cbox