Segmen:Blogwalking dan Kenali IPT

Unknown | 21:41 | 10Comments |

~BANNER SEGMEN NI~
tarikh tutup:7/2/2013

Bismillahirahmanirrahim...
Assalamualaikum..

Tinggal lagi sehari tarikh tutup segmen ni.kepada sesiapa yang ingin turut serta dalam segmen ni,klik banner,masih sempat lagi sementara belum tiba hari esok.. :)
Saya dah follow kedua-dua blog penganjur segmen ini.

Sebelum mula bercerita,nak bagitahu,kalau nak masuk USM,pointer perlu 3.0 dan ke atas.
memandangkan result spm tak berapa ok,saya sambung form 6 dan alhamdulilah result form 6 saya baik dan saya layak sambung Degree di USM.

Okey,saya nak bercerita mengenai IPT yang saya sambung pengajian sekarang ni.Saya merupakan pelajar yang sedang menuntut di Universiti Sains Malaysia,Pulau Pinang dan mengambil jurusan Ijazah Sarjana Muda Sastera Kemanusiaan.Saya bernaung di bawah Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan.Untuk pengetahuan kalian yang belum tahu mengenai modul terbaru yang diperkenal oleh USM iaitu Modul Lestari yang diperkenalkan kepada para pelajarnya.Misalnya,saya yang bernaung di bawah Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan (PPIK) sememangnya wajib mengambil Modul Lestari ini agar kami mudah dan bersedia dengan tugasan yang akan diberikan oleh pensyarah kami ketika kami mengambil major dan minor dalam bidang kami kelak.Dalam modul ni,ada 5 subjek khusus iaitu Etika dan Masyarakat Lestari,Pemikiran Kritis,Statistik Asas,Kemahiran Belajar dan Kemahiran Komunikasi. ( ambil semasa sem 1 bagi PPIK saya)

Subjek Etika & Masyarakat Lestari mengajar pelajar agar menjadi seorang yang sentiasa menjaga tatasusila sebagai manusia dan beretika tidak kira dalam apa juga keadaan dan mendidik diri pelajar supaya tidak mencontohi masyarakat yang pernah runtuh pada zaman dahulu misalnya Kedah Tua,Kaum Luth,Angkor Watt dll...Sementelah itu,subjek Pemikiran Kritis pula,kita perlu berfikir di luar kotak.Subjek ni melatih diri pelajar supaya membuka minda dan tidak menyekat pemikiran di kotak fikir yang lama malah melatih pelajar agar berfikir lebih mendalam terhadap sesuatu hujah yang dikeluarkan..Subjek ni agak kritikal juga kerana perlu memahami betul-betul supaya tidak tersalah faham..memerlukan pemikiran yang terlalu kritis dan kritikal.. ;)
(masa belajar subjek ni,aduiii..hampir gila stress jugalah..hehe..tapi tak mengapa,dah lepas..alhamdulilah..)

Untuk subjek Statistik Asas pulak,subjek ni mengajar pelajar agar boleh mengira statistik (persediaan untuk kos geografi)...lebih kurang Add Math tapi tak belajar semua cuma sebahagian saja topik misalnya topik Taburan Normal tak normal,standard deviation dll ( ala,tak perlu cerita lebih-lebih..sure takkan faham melainkan korang merasai sendiri, :) )

Subjek Kemahiran Belajar dan Kemahiran Komunikasi pula mendidik pelajar agar dapat belajar dengan cara yang betul,menulis penulisan ilmiah dan melatih pelajar untuk berani bercakap depan audiens..sangat best subjek nih.

okey,sekadar tu saja lah...secara umumnya,USM sangat luas dan besar,desasiswa (hostel) tapi kat USM panggil desasiswa.USM memberi peluang kepada setiap pelajarnya untuk aktif dengan aktiviti universiti dan desasiswa,pelajar yang aktif akan dapat myCSD(lebih kurang bilangan merit terkumpul)Banyak aktiviti-aktiviti untuk pelajarnya.Untuk pelajar baru akan diwajibkan menyertai PIMPIN SISWA di mana para pelajar akan menyertai 1 kem.. ( yang bestnya dapat baju free,beg camping free,topi free..sangatlah best)haa..lagi satu,kalau nak pergi kelas,ada bas disediakan dalam USM..

Kalau nak tahu lebih lagi..beli pin USM kat BSN dan isi lah online di laman web yang tertera di slip BSN tersebut. ..pilihlah USM..WE LEAD !...USM melatih para pelajarnya menjadi seorang pemimpin yang berwibawa...

setakat ni saja saya mampu bercerita mengenai IPT saya.. :)

# maaf,entri panjang secara melampau..tak dapat kawal tangan menaip... :)
Good luck kepada saudari Husna..moga dapat tempat di IPT. ;)




10 comments:

Kak H said...

Oh USM :) ada 2 3 org jgk peserta dr USM. hmm hmm sy lepasan SPM jee, xnak sambung form6 :P

okay :) terima kasih sebab join. saya dah follow back.

jangan lupa blogwalking juga peserta lain --> http://milikhusnahumairah.blogspot.com/p/senarai-peserta-segmen.html

nantikan pemenangnya ya! sila ke cbox sy dah brtahu samada anda pngguna clcom/maxis/digi *utk mmudahkan sy beli topap,sekiranya anda menang :)

Azlan Strider said...

menarik jugak rupanya USM nie..klu nak masuk USM kena 3.0 meaning USM takde program diploma ker??hehehe

Regards,
-Strider-

Unknown said...

assalamualaikum.. wah,panjanya post dia.. blogwalking from segmen kenali IPT.dah follow U.. follow me back kalau sudi ok.. tQ :)

Atiqah Zulkifli said...

Blogwalking di sini dr segmen yg sama..

http://nazwww.blogspot.com/2013/02/segmen-blogwalking-kenali-ipt.html

Yong Baiaah said...

dari segmen yg sama

http://ceritasukadukasaya.blogspot.com/2013/02/segmen-blogwalking-kenali-ipt.html

done follow you :)

nicosikura said...

pin.. pin.. pon.. pon.. ^_^ hai budak USM.. jom melawat UPSI.

http://kurakuramenari.blogspot.com/2013/02/segmen-blogwalking-kenali-ipt.html

iamcikmisi said...

wahh.. usm

btw, dtang follow sini :)

Diya Hanun said...

student usm lah :D

http://fardiyah.blogspot.com/2013/02/segmen-blogwalking-kenali-ipt.html

Atiqah Ivy said...

thanx for sharing :)
nice~

Kak H said...

PERHATIANNNNNNNNN!

Pemenang dah diumumkannnn--> http://milikhusnahumairah.blogspot.com/2013/02/pemenang-segmen-blogwalking-kenali-ipt.html

Adakah anda pemenangnya? CHECK IT OUTTTTTT! :D

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

Open Cbox